Az iRangeX joystick emulátor

Hogyan irányítsuk a szimulátorokat kedvenc RC távirányítónkkal 5. rész

Ahogyan már többször is leírtam, hagyományos gamepaddal RC szimulátorokat irányítani felér egy sajtreszelővel eltöltött szenvedélyes légyottal. Mivel a formás női seggek jobban vonzottak a reszelőknél, így nem volt más választásom, minthogy a jó öreg harcostársamat, a FlySky i6-ot kössem össze a PC-vel.

Először a hangkártyámat és a távom / vevőmm PPM kimenetét használtam erre a célra, aztán kipróbáltam a 22 in 1 joystick emulátort, nemrég pedig a postás az iRangeX legújabb joystick dugaszával csöngetett be.

20170314_173146.jpg

Lássuk a medvét USB sticket!

Az iRangeX USB stickje eléggé pici jószág, kisebb a legtöbb USB kulcsnál. Attól sem kell tartanunk, hogy letörné PC-nk USB portját, mivel csak 7,5 grammot nyom. Az általánosan elterjedt PPM mellett PWM és (dobpergés!) serial bemenetet is támogat. Magyarán nincs többé az analóg jelből fakadó bizonytalanság, ami 1000-es értéken ment ki a távból, ezres értéken érkezik meg, nem 1001 és nem is 999.

Balra a 22 in 1, jobbra az iRangeX joystick dugasz. Bejon méltó kihívója elődjének?

A 22 in 1 dugaszának mono jack bemenetével ellentétben szervó bemenet(ekkel) látták el. Így attól eltérően átalakítás nélkül tudja fogadni a legtöbb vevőt, amit maga táplál 5V-al. PWM vevőhöz mind a hat (később kiderül, hogy csak négy) szervó csatlakozóra szükségünk lesz, serial és PPM-hez pedig elég az első szervó dugasz, ami háromeres. Az erek közül a fehér a vezeti a PPM / serial / első PWM csatornát, a piros táplálja 5V-al a vevőt, a fekete pedig a közös föld.

PWM mód - az első fekete leves

Fogtam magam, csatlakoztattam a jól bevált iA6b vevőmet az iRangeX dugaszhoz. 6 szervó dugasz, mondom hat csatorna pont elég, az iA6B-n sincs több, hajrá! A fehér dugasz az első csatorna, a fekete a hatodik, a többit ki lehet találni. :) Feldugtam az iRangeX dugaszt a számítógépemre, de amikor kalibrálni akartam a joystickot, meglepődve láttam, hogy bizony csak 4 analóg csatorna látszik.

20170314_170811.jpg

No, letöltöttem az iRangeX knfigolós progiját, azon kalibráltam a vevőt és hogy, hogy nem, megjelent az ötödik és hatodik csatorna is. Nem kellett több, beizzítottam a DRL Simulator-t. Indítom a jostick kalibrációt, de az ötödik és hatodik csatorna csak nem akar reagálni. Ugyanúgy a Liftoff sem akarta felismerni a maradék két csatornát. Ekkor a tervezők felmenőinek gyakori ismételgetésével úgy döntöttem, hogy inkább átváltok PPM módba, de előtte még repültem pár kört.

A kalibrálás menetéhez katt a képgalériára / olvasd el a képaláírásokat

Milyen szimulátorozni PWM módban?

Ebben a módban az elérhető négy csatorna meglepően kellemesen viselkedik. Nem tapasztalható kúszás egy irányba sem, ahogy smartpropo + hangkártya esetén néha előfordulhat és a legtöbb programban 0-ra lehet állítani a "dead zone"-t, ami ennek ellenére mintha mégis jelen lenne. Nem zavaró, de észrevehető hogy van. A 22in 1 sticknél a dead zone szinte észrevehetetlen. Viszont a csatornák remegése kisebb a 22 in 1 joystickhoz képest.

PPM mód - a fejem kezd paprikavörösre váltani

Átkapcsoltam a i6 távon az iA6B-t PPM-re, de a Liftoff csak nem akart egy csatornánál többet felismerni. Lehúzom a dugaszt, visszanyomom, semmi. Kilépek a szimulátorból, indítom a Windows gamepad kalibrációt, ami erre befagy. Restart, windows gamepad kalibráció - újabb fagyás.

falenci_kapd_be_1.jpg

Elindítottam az iRangeX kalibráló programot, utána a windows gamepad kalibrációját - megy flottul, de csak egy csatornát érzékel.

falenci_kapd_be_2.jpg

Feladtam, és úgy döntöttem, hogy az iRangeX programját használom kalibrációra. A kalibrációra bökve a PWM jelzés végre átváltott PPM-re, csakhogy a köcsög majdnem mindig befagyott. Töröltem azt a szemetet, de a windowsos kalibráció még így is befagyott. Eldurrant az agyam és eszközkezelőben kitöröltem az összes joystickot, majd restart után hagytam, hogy a Win maga tegye fel hozzájuk az alapértelmezett programokat.

ppm_not_calibrated.jpgKalibrálás nélkül 1000-2000 helyett csak 1100 - 1900 közti értéket hajlandóak felvenni a karok / kallantyúk

Ki gondolta volna, de ezután játszi könnyedséggel kalibráltam a FALENCI nevezetű joystickot. Miért, mégis hogy a nyübe hívnák az iRangeX joystick dugaszát? Falenci bazmeg, logikus, nem??? (Sírva röhögök.) Ekkor hívott a barátnőm, hogy hol a rákban vagyok már, én meg úgy döntöttem, hogy inkább másnap adok neki egy esélyt, tiszta fejjel.

falenci.jpg

Legyalulva az iRangeX programját és újrajrakva a drivereket megint minden működik

Milyen szimulátorozni PPM módban?

PPM módban az iRangeX stick ugyanúgy viselkedik mint PWM módban. Ugyanúgy 4 csatorna, picit nagyobb dead zone, de kisebb remegés a 22 in 1 stickhez képest. Ha lenne még két csatorna, közel állna az ideálishoz.

serial mód - keresem a kalapácsot

Kikapcsoltam a PPM kimenetet az i6 távon, rádugtam az iRangeX dugasz bemenetét az i6B serial dugaszára. Semmi. Ekkor kapcsolt, hogy PPM módba is csak a debil célprogrammal lehetett átváltani. Újra kicsomagoltam, elindítom, semmi. Mi a jó anyád??? Nézem a Banggood-on, a leírást megváltoztatták, a soros protokolloknál már nem látható sehol sem iBUS, csak SBUS. nem tudom pontosan mi hagyta el a számat, de valahogy úgy kezdődött, hogy "Hogy az a jó büdös, rühes.." és kábé negyed óra múlva ért véget.

20170314_171859.jpgiBUS módban megette a fene az egészet

Az iRangeX ugyanis szakmányban veszi át és használja a FlySkytól a technológiát, csak egy valamit hagytak ki a vevőjükből, a FlySky saját soros protokollját az iBUS-t. De most komolyan, ekkora kreténségre melyik meetingen bólintottak rá. Ki volt az a marha, aki ezt így nem vette észre?

Már épp kerestem a kalapácsot, hogy rövidtávú ismertségünknek véget vessek, mire csöngetett a postás. Két iRangeX FS-RX2A vevőt hozott. Mondom hopp, ezek bizony már újabb FlySky vevők, támogatják az SBUS-t is. Nyomban forrasztottam egy szervó apa dugaszt a vevőre, indulhatott a teszt.

20170314_172206.jpgSBUS módban már működik

Bindeltem a vevőt a távommal a vevőn lévő gombbal, az iRangeX programja persze nem jelzett semmit, mivel a vevő bekapcsoláskor iBUS protokollt használ. Lenyomva tartottam a bind gombot két másodpercig, majd újra az iRangeX csudaprogramján a calibrate gombra böktem, és voilà, megjelent a progiban az SBUS felirat. Ami feltűnt, hogy SBUS módban nem a szokásos 1000-2000 közötti értékek a karok végpontjai, hanem 240 és 1807. Annyi baj legyen, 1000 helyett 1567 állapot áll rendelkezésünkre!

sbus.jpgSBUS-ban kicsit furák a végpontok, de PC-n egyik szimulátor se panaszkodott, amit próbáltam

Milyen szimulátorozni SBUS módban?

A teszthez beizzítottam a DRL szimulátort és Liftoff-ot. Persze, hogy csak négy csatorna van jelen, de milyen négy csatorna! Semmi remegés, észrevehetetlen a dead zone, pontos irányítás, nem létező késés. Aztakurva, végre valami jó is történik! Teljesen belefeledkeztem a játékba, szinte el is felejtettem, hogy az elmúlt két napban majdnem annyit szoptam mint Michelle Wild egész karrierje során. Ha még lenne két csatorna, teljesen meg is bocsájtottam volna, hisz az FS-RX2A-t szinte ingyen vágják az ember után.

pro:

- PWM, PPM és SBUS képes

- kellemes és pontos irányítás a 4 elérhető csatornán, SBUS-on méginkább.

- szervó dugasz a bemenet, így a legtöbb vevő forrasztás nélkül csatlakoztatható + maga táplálja a vevőt

kontra:

- botrányos konfiguráló program, ami gyakran kifagy és kifagyasztja a Windows gamepad kalibrációját

- csak a konfiguráló programmal lehet váltani PWM / PPM / SBUS között

- csak négy csatorna érhető el, holott a konfiguráló programban az 5. és 6. is él

- nincs iBUS támogatás (miért???)

- botrányos konfiguráló program

- és a konfiguráló program is botrányos

Verdikt:

Ha nagyon kell az SBUS támogatás a pontos irányításhoz, vagy csak PWM vevőd van, de elég négy csatorna, és türelmes ember is vagy, akkor megveheted. Minden más esetben inkább a 22 in 1 joystick emulátort ajánlom.