Hogy készül a háztáji LopakoDrón - 2. rész

Büdzsékorrekció és géptestépítés

Godot-ra Alkatrészekre várva és a mocskos anyagiak

Notehát, az első részben taglalt előzetes költésgtervezésnek megfelelően megrendeltem a Zeta Wing-Wing Z-84 kit-et, a szervókat és a GPS-t. A Z-84 kit épségben megérkezett egy hónapon belül, és annak rendje és módja szerint megvámolták, így a kezdeti költségszámítás megugrott 10 euróval. A GPS-t az európai raktárból rendeltem, ez két hét alatt már a postaládában vigyorgott. Szervóból inkáb négyet rendeltem biztos, ami biztos alapon a szükséges kettő helyett (+4,7$), de valahogy nem és nem akartak megérkezni. Eltelt másfél hónap, és semmi. Megreklamáltam a Banggood-nál, akik tök jófejek voltak, és újraküldték az elveszett csomagot, ami kicsivel több, mint két hét alatt meg is érkezett. Mivel a szabadomat nem kifestők színezésével akartam eltölteni, ezért előbb rendeltem három 9g-os SG90 szervót (+15$) a Gearbest európai raktárából, ami kicsit több mint egy hét múlva meg is jött.

Míg vártam a szervókat, a habröpcsi dobozát búja meglepődve vettem észre, hogy bizony a Z-84-hez már nem jár habragasztó. Elugrottam az RCsvet-be, ahol vettem EPO-hoz használható pillanatragasztót (20g / +1,7€) és aktivátort (150ml / +3,4€).

20170123_120456.jpg

Mit mondjak, szép kilátások, a 60 eurós költségkeret felugrott 94 euróra, és még egy centimétert sem repült a gép. Ezen azonban már nem volt kedvem törni a fejem, megvolt minden alkatrész, indulhatott az építés!

20170121_185501.jpgHogy lesz ebből mese?

Machinálás a motortartóval

Először még ragasztás nélkül kipróbáltam, hogy férnek majd el a használni kívánt öt és hat colos propellerek. Kiderült, hogy a standard 2204-es motorokkal sehogy. Szükségem volt tehát nylon távtartóra (+5,99$/300 darab), melyekkel addig legóztam míg meg nem leltem a jó megoldást: 12mm-es nylon távtartó, rátekerve 3mm-es nylon csavar. Így 15mm-rel emeltem meg a motort, és maradt 3mm a nylon csavarból felfogatni a motort.

Még egy dologra hívnám fel a figyelmet! A 2204-es motorokon nem négyzet, hanem rombusz alakban vannak elhelyezve a likak a felfogató csavaroknak. A képen látható módon kell a motortartó műanyagelemre felcsavarozni a motort.

Fun fact: Pár RC Groups-os észlény 90 fokkal elforgatva rakta fel a motort, így az nem passzolt rendesen. Az helyett, hogy elforgatták volna, inkább új lyukat fúrtak a motortartón. :D

A géptest építése

A röpcsit meglepően egyszerű volt összerakni. Először is a műanyag motortartót kell beragasztani. A motortartón két pöcök van, aminek a törzs alján illetve a kabin mögötti kis körcikken van a megfelelő bemélyedés. Vigyázat! A motortartó felső része oldalról nézve kicsit vastagabb mint alul. Jól behelyezve a motor enyhén lefele lóg, NEM felfele!

Bepasszintottam a motortartót a helyére, ellenőriztem, hogy jól szögben fog-e állni a motor, majd kiszedtem, bekentem ragasztóval, visszaraktam, ráragasztottam a kabin mögötti körcikket, majd átfújtam aktivátorral. Látám, hogy jó, jöhettek a szárnyak.

Először összepasszintottam a bal szárnyat a törzzsel, majd bekentem pillanatragasztóval a géptörzs azon részét, ahova a bal szárny csatlakozik. Felhelyeztem a bal szárnyat, bal kezemmel összefogtam a két ragasztott elemet, majd a szabad kezembe vettem az aktivátort, amivel lefújtam, ahol a ragasztott elemek összeértek. A pillanatragasztó az aktivátor hatására azonnal megkötött. Aktivátor nélkül inkább ne is próbálkozzunk, mert a CA pillanatragasztó kegyetlenül lassan szárad, ha vastag a ragasztandó felület.

Az előbbi folyamatot megismételtem a jobb szárnnyal is, majd becsúsztattam a helyére a szárnyakat merevítő karboncsövet, amit szintén rendesen beragasztottam. Felhelyeztem a függőleges vezérsíkokat, és készen is voltam géptesttel. Vagyis majdnem. Még be kellet ragasztani a kabin aljára azt a bigyuszt, ami rákattan a karbon rúdra, amikor felhelyezzük a kabint.

20170121_204122.jpg

Ez az egész nem tartott tovább 15 percnél, pedig ez az első habröpcsi, amit valaha építettem. Kezdem érteni miért van szinte kultstátusza a Z-84-nek. :)

Itt jegyezném meg, hogy elég csak az egyik ragasztandó felületet bekenni ragasztóval. Az RC Svet-es eladó szerint a profik már úgy csinálják, hogy az egyik felületre a ragasztót kenik, a másik felületet befújják aktivátorral, így még gyorsabb a munka. Azonban hozzátette, hogy csak azok csinálják így, akik naponta összeraknak pár gépet, kezdők inkább hanyagolják ezt a módszert.

A gép építése eddig egész flottul ment, már kezdtem azt hinni, hogy a véremben van az egész. Egészen az elektronika behelyezéséig. Nincs mit szépíteni, szoptam mint a torkosborz. De erről majd legközelebb.