JJRC X1 - FPV részerré morcosítva

a szívásnak vége, jöhet az élvezkedés

A JJRC X1-em az átalakítása folyamán már párszor majdnem kivágtam a kukába, de aztán mégsem adtam fel, így sikerült egy aránylag jól repülő 2S racert faragni belőle, amit elég kellemes terelgetni. Egy racer nem sokat ér élőkép nélkül, így kapott a hasa alá egy olcsó C4002 kamerát, amit viszont kefés kisgépek alá terveztek. Mint kiderült, nem volt jó ötlet, mert túl kiscsi a betekintési szöge (FOV) és a 100ms körüli késleltetése agyhalál. Ezen volt időm gondolkozni, miközben épp egy méretes fáról kellett lehalásznom.

20170407_123521.jpg

Eszembe jutott, hogy rágyógyítom az Ólomverébről a KingKong Q25 FPV szettet, de 25mW nem túl sok, és nem akartam szétbarmolni szegénykét, míg meg nem jön az Emax BabyHawk. Meg az Ólomveréb elbontása után a kamera amúgy is megy vissza a QX80-ra, ami most a sarokban vakon kuporog.

A Bangggod-on épp akciós volt ez a 170 fokos mikrokamera, a jövendőbeli videóadót meg az Eachine VTX03-ban leltem meg. 

A VTX-nek két kábelkorbácsa van - egy kéteres a betápnak és egy háromeres kamerának. Az videóadóadó maximum 5,5V-ot képes lekezelni és képes meghajtani egy max 5V-os kamrát, így elméletileg csak elég lenne betápot adni az adó 1.25mm-es JST betáp dugaszára. Azonban a kamera cca 1,5mm-es JST dugasszal van ellátva, így a kamerát közvetlenül ráforrasztottam az adóra. Mindkettőn a piros a +5V, fekete a föld, a sárga video jel. A kamerán még van audio kimenet is (fehér), de mivel az nincs az adón, így nem kötöttem be. Mivel nem akartam, hogy a kamera a levegőben lógjon, és épp kéznél volt egy KingKong kameratartó, így összekombináltam őket.

A kamera a négy sarka miatt éppenhogy nem akart a kameratartóba férni. Nem estem kétségbe, lecsiszoltam a kamera sarkait, Epoxyval rögzítettem a kmaeratartóba és a hátát folyékony szigetelőfilmmel (liquid electrical tape) védtem le. A videóadót lezsugorcsöveztem majd gyorskötözővel rögzítettem a kopter aljára.

20170405_214315-collage.jpg

A kész kamerát pedig kétoldalú ragasztóval (3M tape) rögzítettem a kopter elején. Ja, igen. A kopterben lévő step-down konverter 5V-ját egy 1.25mm-es JST-vel kivezettem a kopter oldalán. Így lényegében bármikor könnyen leszerelhető marad az FPV kamera kombó, viszont meglehetősen erősen tart.

Ahogy a fenti képgalériában látszik a kopter alján és tetején elhelyezett gyorskötözőkhöz rögzítettem a kamera antennáját és a kopter antennáját egy-egy kék zsugorcsővel. Nagyon flexibilis és meglehetősen tartós megoldás, csak ajánlani tudom!

Az videóadó beüzemelése

Az adón lévő kis gomb nyomkodásával válthatunk az aktuális frekvenciasáv nyolc csatornája között, amit 1-től 8-ig számok jeleznek. Picit hosszabban tartva válthatunk a kilenc(!) frekvenciasáv közt, amit A-tól H-ig betűk jelölnek. Még hosszabban tartva pedig állíthatjuk az adó teljesítményét. Itt egy sáv 25mW, két sáv 50mW, míg három sáv 200mW-ot jelent. Viszont fontos, hogy az adó, amikor először áramot adunk neki, nem kapcsolja be a rádióadóját, azaz 0W-on ad, így mindenképpen be kell másznunk a harmadik menübe bekapcsolni.

A VTX03 frekvenciatáblázata, forrás: Banggood.com

Gyakorlati tapasztalatok

A kamera képe meglepően jó dinamikával rendelkezik. A kis Falcon után meg voltam lepődve, hogy élvezhető a videó. Kis életlenség megfigyelhető, de szerencsére a kamera lencséje nincs leragasztva, így bármikor utánállíthatjuk a fókuszt.

Az alábbi videót 50mW-al hoztam össze, majdnem 200 méterre elkoolbászoltam, közelebb pedig fák mögött röptettem az X1-et, mégis meglehetősen stabil volt a kép. Az adó amúgy eléggé melegszik, de eddig semmi baj sincs vele.

Az X1 a 7g körüli FPV kombóval nagyon fürge és agilis még szeles időben is, még akár 1000mAh akkuval hajtva a gyári 1400mAh 25C helyett. Persze egy valódi racer körberöhögi, de meglepően megnyugtató, egészen chillout érzés számomra terelgetni, mert ott motoszkál a tudat, hogy kis tömeg, kis teljesítmény, így nagy baj nem történhet. Más géppel nem merek víz fölött repkedni, ezzel pedig egymás után dobom a bukfenceket. Jó érzés, na! :D

Vége? Vége!

És azt hiszem a projekt itt révbe ért, nem nagyon tudnék már mit hozzá tenni. Esetleg kivágni a gyári ESC táblát, berakni valami modernebb BLHELI_S micro ESC-eket, a szabad helyre OSD-t, meg hátra egy GPS-t. De akkor már a vevőből is jobb kéne, etc, etc. Lényegében kezdhetném újra az egészet modernebb eszközökkel. De minek is tenném, ha ezt mind már tudja a KGB project, sőt az már haza is talál, hála az iNAV-nak :D De ez már egy másik mese, amit majd máskor fogok elmesélni. ;)