Hogy készül a háztáji LopakoDrón - 1. rész

Alkatrészlista és kilátások

Történt egyszer, hogy megláttam a Parrot Disco-t, és csak arra tudtam gondolni, hogy a franc essen bele, nekem bizony kell egy ilyen. Hogy mi benne a pláne? Élőkép, nagy sebesség, több mint fél óra repülési idő és magától hazajön, ha elvesztjük az orientációt. Egy versenykopter ugyanilyen sebességre csak öt percig képes, aztán kifogy a kraft. Hát hogy a francba nem kéne ilyen röpcsi?  Aztán megláttam, hogy több mint 1200 euróba kerül, és elment tőle a kedvem.

forrás:Parrot.com

Nem hagyott nyugodni a gondolat, de sok pénzt nem akartam költeni, így az anyagiakat kreativitással pótoltam.

forrás:Banggood.com

Kutakodásom közben megakadt a szemem az EPO-ból készült Zeta Wing-Wing Z-84-en. Ennek pont olyan motorfelfogatása van, amibe passzolnak a kvadkoptereimben használt Emax MT2204 és Eachine 2204-es motorok. A motor meghajására szolgáló ESC-em szintén van elfekvőben egy 20A-os Flycolor Fairy formájában, ami az Eachine Falcon 180-hoz pótalkatrész. FCB-nek a Banggood ősz leárazásán beújított micro F3 repvezérlő szolgál, ami az iNAV fejlesztői szerint faszányosan műxik csupaszárny gépekkel. Sajnosz ez már nem kapható, de helyette a még kisebb Emax Femto F3 is megteszi. A géptesten kívül már csak GPS-t és két 9g-os szervómotort kellett beújítanom. CCD FPV kamera, videóadó és minim OSD a KBG projectből maradt vissza, ugyanis a gyári kamerát és adót megjavítottam. FPV headsetneek régi hűséges tárrsam, a Quanum V2 szolgál. Rádióadónak az unalomig ismert FlySky FS-i6 10 csatornásra hekkelve szolgál, rádióvevő pedig egy TGY-iA6C vagy iA6B lesz. Vagy egy sima 6 csatornás FlySky iA6 lesz az áldozat, ugyanis egy csupaszárny röpcsinek a vezetéséhez elég három csatorna, a többi mehet más úri huncutságra. Majd elválik. :) Propellerből meg FPV antennából és akkuból azt kap, ami jut. :D

És lényegében itt térült meg az a filozófiám, hogy az első melléfogások után megpróbáltam egységesíteni az alkatrészbázisom. Nincs háromféle ESC, 4 féle motor. Ha valami kiég vagy eltörik, a cserealkatrész kompatibilis. Ez a felfogás pénzt, időt és energiát spórol. Persze, ha versenyeznék, más lenne a helyzet, de kelet-európai bérből próbálja meg tartani a nyugati technológiával a versenyt az, akinek hat (pénzes) anyja van. :P

Összefoglalva az egész projektre nekem már csak elméletileg 60 eurót kellet költenem (EPO röpcsi KIT, 2X 9g szervó és GPS modul). Ez a Disco 1200 eurós árához képest meglepően baráti ár. Igen-igen, lehet hőzöngeni, hogy ez nem fair összehasonlítás, hogy én lényegében már előre elköltöttem egy Parrot Disco árát alkatrészekre. De vajon tényleg így van?

Hát akkor számoljunk össze, ha nulláról akarnám megépíteni, mennyibe fájna!

Megj: a lista 2017.01.31-ei árakat tükrözi

LopakoDrón alkatrészlista - 100,88 - 108,58$

Zeta Wing-Wing Z-84 EPO KIT - 37.99$ + 1.92$ szállítás, most "24FPV" kuponnal -20%, így most 32,31$
2X 9g-os szervómotor - 2X 2.35$
Eachine 2204-es brushless motor - 6.99$
20A-os Flycolor Fairy  - 9.09$
Micro F3 (17$) helyett Emax Femto F3 - 20,99$
Ublox 7 Mini GPS - 13,82$
Nylon távtartók a motornak - 5,69$
3A / 5V UBEC - 2,25$
Kingkon 6040 Propeller - 5,14$ - 5 pár

LopakoDrón FPV szett - 39,16$

CCD FPV kamera, 1000 TVL - 12,99$
Skyzone TS5823S videóadó, 200mW - 11,99$
FPV antenna, pl. Realacc - 8,19$
MICRO Minim OSD - 5.99$

Akkumulátor és töltő - 74,97$

Zop Power 3S 2200mAh 45C - 18,49$
SkyRC Imax B6 mini- 40$
SkyRC 15V / 60W táp - 16,84$

Rádióadó és vevő - 43,18 - 49,99

FlySky FS-i6 + iA6 - 43,18$, de én már az FS-iA6X-et venném a hozzáadott X6B vevővel - 49,99$

FPV headset - cca 83,92$

Quanum V2 pro FPV headset - 29,7$ - aztaQ, én még több 60-at adtam a normál verzióért tavaly ilyenkor
Boscam RC840 vevő - 19,99$
Eachine DVR - 17,99$
3A / 5V UBEC - 2,25$ - a DVR-nek
Zop Power 1500mAh 3S 30C akku - 12,99$

Kamera - 49,99$

Runcam HD - 49,99$

Összesen: 392,10$ - 406,61$

Amint a fentiekből kitűnik, a LopakoDrón megvalósítható a Parrot Disco árának harmadából, negyedéből. Persze ezen számítás nem számol az esetleges ÁFÁ-val és VÁM-mal, de a kínai webshopokban gyakori testes akciókkal sem. Én a fenti Eachine DVR-t a mostani, közel 18 dolláros ár helyett 10 dollárért vettem. Érdemes megvárni, míg a kiszemelt kütyünk felbukkan egy európai raktárban, ekkor ugyanis sem VÁM-ot, sem ÁFÁ-t nem kell fizetni. Azt sem szabad elfelejteni, hogy például az FPV szemüveg, töltő és akkumulátor nemcsak ehhez a géphez használható, a következő projektnél mintha csak találtuk volna.

Hát ennyit az elmélet és a költségszámításról, a következő rész már az építésről fog szólni. Vajon sikerül tartani fent vázolt költséglimitet, egyáltalán működőképes a felvázolt koncepció? Van miért izgulni. ;)