6. Failsafe beállítása

CleanFlight gyorstalpaló almenü

Falisafe, failsafe te mindenem, tudom, hogy kopterem neked köszönhetem!

Mi a tök az a failsafe? A szó szerinti fordítás valami olyasmit jelent, hogy üzembiztonság. A "drónoknál" én ezt a "mit csináljunk jelvesztés esetén"-re fordítanám. Az egyik leghasznosabb funkció.

Failsafe nélkül, ha jelvesztés van, a rádióvevő ismétli az utolsó parancsot, a repvezérlő meg vakon követi, amíg le nem merül az akku. Ha ez a parancs a nyélgáz és / vagy az egyenesen előre volt, akkor adhatjuk is fel az újabb rendelést Banggood-on.

A failsafe két helyen lakik:

1. a vevőben (RX) - elég fapados beállításokat tesz lehetővé, lényegében beállíthatunk egy csatornára egy értéket jelvesztés esetére

2. a repülésvezérlőben (FCB) - Cleanflight / Betaflight kicsit kifinomultabb, de a fentin kívül kimerül a "most zuhanj le" vagy "süllyedj kis gázon" lehetőségekben. Aki olyan úri huncutságokra vágyik, hogy jelvesztés esetén térjen haza a gép (RTH) az használja az iNAV-ot.

Failsafe beállítása a rádióvevőn

Mint már sejthető, a vevő gyártójától és típusától függően kell beállítani a failsafe-et. Bizonyos vevők nem tartalmaznak failsafe lehetőséget, ettől meneküljünk. Az általam használt Dasmikro flysky vevő gyárilag lekapja a gáz csatornáját jelvesztés esetén, így nem kell semmit állítanunk. A kicsit kifinomultabb vevőknél, mint az FS-A8S a failsafe-et a rádióadón lehet beállítani.

Failsafe beállítása a rádióadón

FlySky távnál, miután kapcsolódott a vevőhöz, menjünk a failsafe menübe, majd válasszuk ki, mely csatorna értékét szeretnénk beállítani jelvesztés esetén. Kvadkopter esetén a gázt érdemes egy olyan értékre állítani, aminél nem esik le a kopterünk, hanem szépen landol. A gázcsatorna Mode2-nél általában a CH3. Nyugtázzuk a Cancel gomb hosszan nyomásával. A többi csatornát ildomos békén hagyni.

Failsafe beállítása repülésvezérlőn

Erre meg miért van szükség? Hát azért, mert a rádióadó eléggé butácska, nem lehet neki megadni, hogy szálljon le és kapcsolja ki a motorokat. Amennyiben iNAV-bol végre importálják az RTL funkciót, elérhetővé válik jelvesztés esetén a hazatérés funkció is, ha van GPS-ünk.

Tehát kapcsolódjunk CF-en a gépünkhöz és kattintsunk a Failsafe fülre.

qxcf_failsafe2.jpg

CF-ben a failsafe akkor aktiválódik, hogyha egy csatorna nem érvényes értéket vesz fel. A value pulse range settings alatt tudjuk beállítani, hogy mit tekintsen az FCB érvénytelennek. Esetemben, ha egy csatorna, pl. a gáz a normális 1000-2000 érték helyett lemegy 970-alá vagy 2115 fölé, életbe lép a failafe elséo fázisa.

Az első fázisban megadhatjuk, hogy melyik csatorna milyen értéket vegyen fel. Az irány és gázcsatornákat hagyhatjuk "auto" állapotban vagy a gáznak beállíthatunk egy akkora értéket, amivel a gép kellemesen elkezd sülyedni. A repmódokat választó kapcsolónál (nálam AUX3) érdemes megadni, hogy a gép vágja magát ANGLE módba. (1)

A második fázist a 2-vel jelölt kapcsolóval aktiválhatjuk és a 3-as pont melletti mező határozza meg tizedmásodpercekben hogy mikor lép életbe. Nálam ez 10, így egy mp után aktiválódik a második fázis.

A 4. pontban azt adtam meg, hogy landoljon, ne leessen a gép. Az 5. adja meg a gázállást. Ide érdemes egy olyan értéket megadni, amivel a gép szép egyenletesen landol, nem leesik, de semmikép sem emelkedik.

A 6. pont adja meg, hogy hány tizedmásodperc után kapcsolja le a kopter a motorjait. Nálam ez három másodperc. Erre azért van szükség, hogy nehogy leégjenek az ESC-ek, ha elakadnának a propellerek földet éréskor.

Amikor készen vagyunk, mentsük el a beállításainkat.

Próba

Elöször is szedjük le a propellereket. Ezután kapcsoljuk be a távunkat, csatlakoztassuk a gépünk a CF-hoz, dugjuk be az akkut és várjuk meg, míg a kopter eldudálja az inicilzáló szekvenciát.Most vigyázó szemetek Párizsra a pirossal jelölt téglalapra vessétek.

qxcf_failsafe_2.jpg

Armoljuk a gépünket - a szürke háromszög sárgára vált. Kapcsoljuk ki a távunkat. A szürke ejtőernyő pirosra vált, azaz aktiválódik a fialsafe. Amennyiben a motorok a nekünk tetsző sebességgel pörögnek és lekapcsolnak a beállított idő után (nálam 3 másodperc) lényegében készen vagyunk.

Nagyobb gépnél érdemes finomhangolni a failsafe által használt gázállást, nehogy elrepüljön vagy földbe csapódjon a masina, de egy mikrokopternél ez nem annyira élet vagy halál dolga.

Vissza a főmenübe.