Hogyan szabaduljunk meg régi, mihaszna akkumulátorainktól

Hát mégis hogyan, hát kidobjuk a kukába, nem?

NEM! Ezt figyeld:

Tüzes a kicsike, mi? :) Nem lenne jobb inkább ezt megelőzni?

No, tehát. LiPo (Lítium-polimer) akkumulátoraink eléggé gyúlékonyak feltöltött állapotban. Normális tárolás mellett nincs gond, amennyiben viszont valami átszúrja őket és rövidzárlat keletkezik, lángra kaphatnak, aztán égnek mint a Reichstag.

 Hogy lehet ezt megelőzni? Általában három módszer terjed a neten.

  1. Lyukasszuk át, aztán hadd égjen - khmm, kutyaharapást szőrével mi? Aztán még véletlenül valamit felgyújtunk, nehogy felgyújtsunk valamit. :)
  2. Sós vizes fürdő - kipróbáltam, és nem ajánlom. 24 órányi fürdetés után is még 4V-ot mértem a 4,2V-os akkun, miközben az egyik érintkező teljesen levált
  3. 0V-ra merítés izzóval vagy ellenállással - én ezt javasolom.

 

LiPo akkumulátor ártalmatlanítása kontrollált merítéssel

  1. lépés - Merítés töltővel
    (Jóhogy nem töltés merítővel :)

20160410 152032

A legegyszerűbb, ha van egy okostölőnk. Ez esetemben egy SkyRC Imax B6 mini. A legtöbb Imax alapjáraton csak 3,3V-ra meríti az akkunkat, azonban az egyedi program keretein belül lehetőségünk van ezt felülbírálni. Nekem csak 3V-ra engedte, mindegy ez is jobb mint a semmi. A 750mAh akkunak beállítottam valami ésszerű, azaz 1C alatti kisütési áramot ( a képen 500mA szerepel; 500/700=0,71C)

  1. lépés - Merítés ellenállással

20160409 172135

Egy piros JST anyából, két zsugorcsőből es 100 Ohm / 1W  ellenállásból gyártottam egy merítőszerkezetet, rádugtam az akkura és bedobtam egy tűzbiztos fémdobozba. ( Intermezzo! Azt tudtátok, hogy a Szovjetúnióban az ellenállás mértékegysége nem az Ohm, hanem a partizán per négyzetméter volt? )

20160410 201229

Pár óra után rámértem egy multiméterrel ami 0V-ot mutatott. Sajnos itt még nem volt vége. Közbeszólt ugyanis az akku védőelektronikája. Ez védi az akkut, a túltöltés illetve túlmerítés ellen. Esetünkben az akku ú.n. alvó állapotba került.

20160410 201027

Boncolás után az akku saruin még 2,55V-ot mértem. Nem volt mit tenni, le kellett forrasztani a panelt, majd az akku JST dugaszát direktben ráforrasztani az akkura. Rádugtam az ellenállást, és hagytam meríteni egy újabb napig.

20160410 201822

  1. lépés - Merítés rövidzárral

Miután csak pár tized Volt maradt az akkura mérve, a maradék kapacitástól rövidzárral szabadultam meg. Megint hagytam egy napig a fémdobozban, utána már csak századvoltokat mértem az akkun. Az akkunk kidobásra kész.

Sajnos a fenti akkut elfelejtettem lefotózni kidobás előtt, de egy hétre rá megmakkant egy H8 mini akku, így vele szemléltetem alább:

20160413 003132

  1. lépés - Megszabadulunk az akkutól

Végre kidobhatjuk az immár nem tűzveszélyes LiPo akkut a szemétre. A legjobb azonban, ha keresünk egy szelektív hulladékgyűjtőt vagy egy modellüzletet és náluk adjuk le a lemerített LiPo akkumulátorokat.