Tiny QX80 tuning
avagy itt a tavasz, dagad a ... pilóta büszkesége
Végre itt a tavasz, így végre kültéren is értelmes repidőt lehet elérni a kis gépekkel is, erre megröptettem a Tiny QX80-at is.
Bizonyára feltűnhetett - ha máshonnan nem, hát a videó címéből - hogy eléggé megtáltosodott a kicsike az első tesztemhez képest. Akár hiszitek akár nem, ez nem a véletlen műve. ;)
A kamera lecserélve
Ami mindjárt szembe tűnik az a kamera. Az eredetinek eléggé ergya volt a hatótávja és a képminősége is gagyi volt, így amikor megsült, nem törtem ki hisztérikus sírásban. A megsülés oka, hogy a kamerán NEM jelölik melyik a + / - csatlakozó, így olyan esetben, amikor is tőből sikerül leszakítani mindkét tápvezetéket 50/50 százalék esélyünk marad, hogy ne süssük meg, nekem meg pechem volt. Az új választás a Kingkong Q25 kamera + adó kombója. A pontos hatótávot nem tudom, de olyan 100-150m minimum megvan. Az antenna szerencsére dipól, nem lóhere, így jobban ellenáll a sérüléseknek. Hogy ne fityegjen, egy gyorskötözővel rögzítettem. Az élességen még javítanom kell, meg van egy porszem bévül a lencsén, de azt majd később megoldom. Sajnos a Kingkong kamera 1.5g-al nehezebb, de ebből lehet faragni pár tizedet a súlyos vezeték visszanyesésével.
Új vevő
Miután jó lett a kamera hatótávja, akkor döbbentem rá, hogy a Dasmikro mikro PPM vevőmnek milyen csapnivaló a hatótávja. Ugyanabban a parkban cca 70m-nél már elment a jel. AGYRÉM! Cseréltem az iRangeX FS-RX2A picurka vevőjére, és minden gondom megoldódott. Újabb FlySky / iRangeX távtulajoknak jó hír, hogy ez a vevő már támogatja az új protokollt, az AFHDS 2A-t. PPM és serial kimenete van. A vevő nem auto-bindel, a távunkkal a bind gombbal tudjuk megbarátkoztatni. Arra kell ügyelni, hogy az előtt már lenyomva kell tartani a gombot, hogy áramot adnánk a vevőnek. A bind gombnak van egy másik funkciója is - hosszan nyomva kétféle soros kimenet közt válthatunk - a FlySky által kifejlesztett iBUS és a közismertebb SBUS között. A már picit öregecske FlySky i6 tulajoknak jó hír, hogy annak ellenére, hogy az hivatalosan nem támogatja az SBUS-t, a vevő a bind gomb hosszan tartásával átvált SBUS-ra, és a repvezérlőnk ezután szót fogad neki SBUS módban. Rossz hír, hogyha SBUS-t akarunk használni, akkor minden bekapcsolásnál manuálisan át kell váltani SBUS-ra. Mivel még az öreg Naze32 vezérlők is támogatják az iBUS-t, ezért ez engem nem nagyon izgat, csak arra ügyeljünk, hogy ne legyen túl öreg a Cleanflight. Az iRangeX vevő csak 0,9g, míg a Dasmikro 2,3, így a kamerával felszedett 1,5g-ot sikerült ledolgozni.
A képen baloldalt fent láthatjuk, hogy serial módban működik a failsafe, azonban hiába kapcsoljuk a ppm-et ki, illetve be a soros és PPM kimenet ugyanúgy aktív marad.
A vevő majdnem száz százalékos, viszont semmilyen telemetriát nem támogat. Még nagyobb hibája azonban, hogy PPM módban NINCS failsafe! Serial módban viszont a gázcsatorna gyárilag 970-re van égetve, így ez feledékenyeknek jó pont lehet. A vevőt tehát a PPM módot inkább hanyagoljuk. Azaz inkább kerüljük mint ördög a szenteltvizet. Ami furcsa, hogy a távon hiába váltunk PPM / serial között a vevő egyszerre a serial és PPM kimenetén is ad jelet. A másik furcsaság, hogy hiába váltok át a távban a megjegyzett modellek közt, a vevő ugyanúgy reagál a táv jelére. Viszont másik távra nem, azzal a bind gomb segítségével kell összebarátkoztatni.
Motorcsere
Mivel a repvezérlő tetején a motorok forraszpontjaihoz nagyon közel kerültek a felületszerelt szűrőkondik, így motorcserénél felülről kész szenvedés forrasztani a masinát, alulról pedig mindig szét kéne szedni. Így az M1-M4 motor forraszpontra beforrasztottam négy 1,25mm-es JST aljzatot. Habár motort nem kellett volna cserélnem, de lusta voltam 1,25mm-es JST dugaszt forrasztani vagy krimpelni a gyári motorokra, így az U807-ből maradt motorokat használtam fel.
Egyedül arra kell vigyázni, hogy egy-két lüke gyártó szereti megfordítani a dugaszok polaritását. Nem kell betojni, ebben az esetben egy tűvel kiszedhetőek a csatlakozók a dugaszból, majd a nekünk szükséges sorrendben visszadughatjuk őket.
Könnyebb propellerek
Ahogy az első cikkemben említettem, a gyári propellerekkel a motorok nagyon lassan pörögtek fel, illetve lassultak le. sajnos nem találtam módot, hogy lehetne Cleanflight alatt bekapcsolni a motorféket kefés motoroknál. Viszont a Hubsan X4 propellerek sokkal könnyebbek, így ez a gondom megszűnt. Viszont vigyázzunk a gagyi, hamis propellerekkel!
A gyenge hamisítvány Hubsan X4 propeller már attól el tud repedni, hogy felhelyezzük!
A képen szereplő propeller a Gearbest-ről származik. Már attól eltörik, hogy csúnyán néz rá az ember. Valamelyik szorul, valamelyik bő, valamelyik egy erősebb gázfröccsnél szétrepül. Úgy felmérgedtem, hogy az egész Gearbest-es propellerszerzeményem belevágtam a kukába a többi szemét közé!
Én a Banggood-ról származó drágább Hubsan X4 propellerekkel jól elvagyok. Nem tudom, hogy eredetiek-e, de eléggé tartósak!
forrás:banggood.com
Az eredeti Walkera Ladybird propellerek viszont szinte elpusztíthatatlanok, cserébe nehezebbek. :(
Mennyi az annyi?
Az átalakításoknak köszönhetően 0,3g-ot hízott a masina, viszont sokkal megbízhatóbb, fürgébb és könnyebben javíthatóbb lett. Anyagilag sem volt megterhelő a projekt, mivel csak az új kameráért és vevőért fizettem, a többi alkatrész más projektjeimből visszamaradva fogta a port. Az időmből sem evett meg sokat, konkrétan ezt a cikket tovább tartott megírnom, mint átalakítani a masinát.
És mi maradt meg az eredeti Tiny QX80-ból?
Hát a váz és a repvezérlő. De az utóbbit majdnem kinyírtam, mert összeforrasztottam a CPU lábait. :D De ennek a javítása egy másik történet.
Verdikt
És milyen érzésem van a projekt végén? Hát Vörösmartyt tudnám idézni:
"Köszönjük élet! áldomásidat,
Ez jó mulatság, férfi munka volt!"